Elke vrijdag om 20:00 uur een nieuwe video

Mijn naam is Wouter Bredewold

Geboren in '91 in het altijd mooie Zwolle! Ik heb WBTuning in 2020 opgericht met als doel om YouTube video's te maken voor de echte BMW & 2-takt scooter liefhebbers. Als je van tuning, doe-het-zelf, mods en leuke product-reviews houd? Dan ben je hier aan het juiste adres!

Een stukje geschiedenis

Als klein jongetje was ik al gek van voertuigen en was één van mijn eerste woordjes ook die ik zei "auto". Toen ik eenmaal 15 jaar was ging ik samen met pa de eerste scooter kopen.

Nadat ik wat geld had gespaard met mijn krantenwijk en bijbaantje bij de C1000 kon ik eindelijk een scooter gaan kopen. Heel wat uurtjes afgespeurd op marktplaats en na lang zoeken eindelijk iets gevonden binnen mijn budget. Enige nadeel was dat hij in Zeeland stond en al behoorlijk opgevoerd was.

Toen 2 dagen lang mijn vader lopen overtuigen dat dit de scooter was die ik MOEST hebben. Toen eindelijk op een zaterdag ochtend vroeg in de auto gestapt en richting Zeeland gereden (vanaf Zwolle zeker 2-3 uur rijden).

De 1e scooter

Het ging om een Malaguti Phantom met een Malossi MHR Team cilinder en een Samba Racing uitlaat.

Ik had nog geen rijbewijs (ik was bijna 16 jaar) maar had al snel door dat ik een scooter had gekocht met veel te veel vermogen. Als je teveel gas gaf trok die gewoon makkelijk op het achterwiel en mijn moeder vond het allemaal levensgevaarlijk. Ook de buren waren niet blij met de Samba uitlaat en powerfilter.

Toen heb ik de scooter samen met mijn vader afgevoerd. We kochten een 50cc cilinder en een standaard uitlaat.

Tegenslag na tegenslag

Bij het afvoeren ging natuurlijk veel fout. Mijn vader had al de nodige kennis over brommers van vroeger maar een Kreidler of Zundapp was natuurlijk heel anders dan het Italiaanse Minarelli.

Bij het monteren ging gelijk al veel mis.  Borgclipje van de zuiger zat er niet goed in. Bij de 1e poging om de scooter te starten liep gelijk het blok vast en was de hele cilinderwand bekrast door het clipje wat in de cilinder werd gezogen.

Toen we eenmaal weer een nieuwe cilinder hadden en alles goed was gemonteerd maakte ik veel fouten met afstellen. Te kleine sproeier wat leiden tot een warmloper of gaan proefrijden zonder koelkappen (weer een warmloper).

Van al deze fouten leerde ik meer en meer. Daarnaast had ik ook online hulp gevonden.

De de populaire forums

Door alle warm/vast-lopers en vele andere problemen met de Maliguti Phantom leerde ik veel van 2-takt scooters. Met name van het motorblok Minarelli.

Wat vroeger ook erg hielp waren de forums. Je had toen nog het mega populaire Scooter-Freaks forum. Ik was daar dagelijks op actief en soms wel tot diep in de nacht. Op zoek naar informatie of juist mijn informatie weer delen met andere. Je had daar ook leuke inspirende dingen zoals mensen die hun projecten fotografeerde en dat als een soort dagboek bijhielden. Daarnaast had je ook een soort persoonlijke pagina over je eigen scooter. Ook wel de "Perso" genoemd. Dit was een eigen persoonlijke pagina waar je fotos van je eigen scooter op kon zetten maar ook informatie over je scooter afstelling, onderdelen en plannen. Was erg leuk!

Blijven volhouden

Na alle tegenslagen en vallen en opstaan toch mega blij met het eindresultaat. Hele kerstvakantie tot diep in de nacht doorgewerkt. Als je maar blijft volhouden dan bereik je vanzelf de top. Ik heb nog maanden met veel plezier op de scooter gereden. Natuurlijk kleine probleempjes bleven. Uiteindelijk de scooter op marktplaats gezet en begonnen aan nieuw avontuur.

Vond jij dit leuk om te lezen? Wil je graag meer lezen over mijn scooter historie? Laat me dan via Instagram of het contactformulier weten wat je van deze pagina vind? Wellicht ga ik dan meer posten...