Kwaliteit overbrenging producten voor Gilera & Piaggio 125cc 180cc 2 takt

Overbrenging voor je Piaggio 125 - 180cc kopen?

De overbrenging van een scooter bestaat uit een variateur, een koppeling en een eindvertraging en werkt ongeveer als de versnellingen van een fiets. De variateur is het hart van de overbrenging en regelt de overbrengingsverhouding tussen de krukas en de eindvertraging. De koppeling zorgt ervoor dat de motor niet afslaat bij stilstand en dat je soepel kunt optrekken. De eindvertraging zorgt ervoor dat het achterwiel van de scooter op de juiste snelheid draait.

Hoe werkt een variateur?

De variateur bestaat uit twee poelies en rolletjes. Zodra de bestuurder gas geeft, worden de rolletjes in de variateur door de centrifugale kracht naar buiten geduwd. Hierdoor schuiven de poelies naar elkaar toe, waardoor de v-snaar die tussen de poelies loopt van binnen naar buiten loopt. De variateur fungeert in feite als een automatische versnellingsbak, en zorgt ervoor dat een scooter relatief hoge snelheden kan behalen zonder dat de bestuurder hoeft te schakelen. Daarnaast zorgt de variateur ervoor dat de scooter op iedere snelheid genoeg kracht kan leveren.

Hoe werkt een koppeling

De koppeling van een scooter is een automatische koppeling. Dit betekent dat de bestuurder de koppeling niet handmatig hoeft te activeren; dit gebeurt automatisch zodra de bestuurder gas geeft. Hierdoor verschilt deze aanzienlijk van de koppeling van bijvoorbeeld een auto of een motorfiets. De koppeling staat in verbinding met de variateur via een v-snaar. Om de werking van de koppeling geheel te begrijpen is het handig om enige kennis op te doen over de werking van een variateur. Zodra de bestuurder gas geeft, worden de poelies van de variateur tegen elkaar geduwd, waardoor de v-snaar naar buiten wordt geduwd. Hierdoor heeft de v-snaar bij de koppeling minder ruimte en trekt deze de poelies van de koppeling uit elkaar. Doordat deze uit elkaar worden geduwd door de v-snaar wordt de koppeling ‘geactiveerd’ en is de achteras effectief verbonden met de krukas.

Hoe werkt een v-snaar?

De V-snaar zorgt voor de overbrenging van vermogen tussen de variateur en de achterpoelies. V-snaren zijn in verschillende lengtes en breedtes leverbaar afhankelijk per motortype. De v-snaar is een tandriem die de versnelling bepaalt. Deze zorgt ervoor dat het motorblok en de wielen in een bepaalde stand blijven, bijvoorbeeld als je langzaam rijdt en stopt. De functie van de v-snaar is om de versnelling te regelen.

Hoe werkt een half-poulie / starterkrans?

De half-poulie of starterkrans is een onderdeel van de scooter dat zich bevindt achter of voor de variateur. Het is een tandwiel dat ervoor zorgt dat de motor kan worden gestart. De starterkrans is verbonden met de krukas van de motor en wordt aangedreven door de startmotor. Wanneer de startmotor draait, draait ook de starterkrans mee en wordt de motor in beweging gezet. Bij een Piaggio motorblok is de starterkrans geïntegreerd in de half-poulie. Een half-poulie is een loopschijf waar de v-snaar op draait.